‘Aaaah, even lekker een week ontstressen aan het zwembad’, denk je. Maar je denkt verkeerd, zegt ‘s Nederlands beroemdste neurowetenschapper Erik Scherder. Omgaan met stress van alledag doe je niet met niksen. Wél met deze bewezen vijf brein-fixers.

1. Muziek

Dr. Erik Scherder zweert erbij. Hij is zelfs een complete muziek-revolutie aan het ontketenen, door te pleiten voor meer muziek in onderwijs, op het werk, in ziekenhuizen en zorgcentra. Zijn nieuwe boek draait zelfs compleet over muziek als hét wondermiddel. Het ontspant, het inspireert, het regenereert.

2. Beweeg!

Het tegenovergestelde van nietsdoen. Bewegen is een wondermiddel voor je brein als je het dr. Scherder vraagt. Het werkt niet alleen tegen stress, maar ook ter bevordering van creativiteit en productiviteit. Bekijk hier een filmpje van dr. Scherder waarin hij uitlegt waarom men vooral in zittende beroepen, meer zou moeten lopen tijdens de werkdag.

3. Leer

Nieuwe dingen leren is de remedie. Niet stil blijven zitten wanneer je mentaal vermoeid bent, maar juist uitdagingen opzoeken. Het klinkt lastig, maar het resultaat is het waard. Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft namelijk juist een ontzettend ontstressend effect.

4. Slaap

Misschien een inkoppertje, omdat we al veel weten over de perfecte effecten van slaap op je hele brein. Maar daarom niet minder belangrijk! Slaap, slaap, slaap. Doe het genoeg, doe het goed. Of doe een middagdutje, in je pauze bijvoorbeeld!

5. Stop met multitasken

Er is daarnaast een anti-tip die dr. Scherder je nog wil meegeven. Iets dat je echt niet moet doen, in het omgaan met stress. Het verpietert je hersenpan doordat het je Hippocampus en Frontale Lob juist een flinke knauw geeft, die alleen maar stressbevorderend werkt.

Aan de slag met het tegengaan van werkstress

Wilt u uw medewerkers ondersteunen bij het tegengaan van werkstress? Bewegen Werkt heeft een aanbod laagdrempelige activiteiten en workshops gericht op het verminderen van werkstress en het verhogen van werkplezier. Waaronder:

  • Bewegen: ‘Voldoe jij aan de beweegnorm?’
  • Slapen: ‘Met energie aan het werk’
  • Stressmanagement: ‘Thuis en Werk in balans’

Wilt u graag meer informatie over de workshops? Neem dan contact op via 053 – 477 66 46 of info@bewegenwerkt.nl

Bron: Timemangement.nl